Na de tweede week

12 juli 2014 - Tarkwa, Ghana

Hallo iedereen!

Inmiddels zijn we halverwege ons project! We beleven veel plezier met elkaar en halen veel voldoening uit de glimlachjes van de 39 kinderen. Ze spreken ons aan met 'Madam' en zijn enorm dankbaar voor alles wat we doen. Iedere dag komen de kinderen naar ons toegelopen met de woorden: 'Please Madam, welcome!' Ze vechten voor het krijgen van een knuffel en willen zo snel mogelijk op onze arm of rug zitten.

Deze week speelden we vele spelletjes met hen, zoals zakdoekje leggen. Ook zonder het passende liedje te zingen, slaagden we erin het spel uit te leggen aan de kleutertjes. Ook '1 2 3 piano' vonden ze fantastisch. Deze week namen we voetballen, een springtouw, bellenblazen en kaarten (die je bij aankopen in de Delhaize kreeg) mee. Wat waren ze blij! Hieruit haalden we zelf alvast veel voldoening.

Doordat deze week de kleuterleerkracht afwezig was in het weeshuis, moesten wij naast het spelen ook deze taak invullen (of probeerden). We leerden de kleutertjes de kleuren en het alfabet in het Engels. Maar hun aandacht is moeilijk bij te houden waardoor we overgaan naar creatievere activiteiten.

De minst leuke taak is nog steeds het wassen van de kledij. Doordat het deze week niet regende, werd er zuinig omgegaan met het regenwater. Hierdoor moesten wij wassen met het vuile water uit het beekje. De kledij leek er vuiler uit te komen dan voordien... Het deed ons alvast stilstaan over de manier waarop wij met ons water omgaan.

Zoals jullie weten, brachten we het vorige weekend door aan zee. Het weer zat ons helaas niet mee maar we maakten er met de twee andere vrijwilligers het beste van. Dit weekend bevinden we ons in het oosten, waar we de 'Wli Waterfalls' bezoeken. Gisteren vertrokken we om 5u in Tarkwa en kwamen om 18u30 in Hohoe. Het was een lang en vermoeiende rit, waarbij we veel tijd verloren met het overstappen naar trotro's. Vandaag bezochten we de kleine waterval (90 meter hoogte) en namen een duikje in het koude water. Wat genoten wij hiervan bij deze warme temperatuur (ongeveer 33 graden). Morgen staat de grote waterval (meer dan 300 meter hoogte) op het programma waar een wandeling van drie uur aan vooraf gaat. We zijn alvast benieuwd, want vandaag waren we al enorm onder de indruk!

Foto's volgen later nog omwille van internetproblemen. Afrikaans internet is niet hetzelfde als Belgisch internet ;)

Tot volgende week!

1. Vander Vennet Hilde:
    12 juli 2014
    Ik heb dit verslagje al enkele malen gelezen en krijg er maar niet genoeg van. De foto's die ik bekeek op internet geven me het gevoel hoe indrukwekkend alles is. Beelden die jullie nooit meer zullen vergeten !