De laatste dagen in Ghana...

23 juli 2014 - Tarkwa, Ghana

Onze laatste dagen hier in Ghana zijn reeds ingegaan. We zullen nog tot vrijdagmiddag in Tarkwa verblijven en naar het weeshuis kunnen gaan. Vrijdagmiddag zullen we afscheid nemen van de kinderen in het weeshuis wat voor ons beide toch wel moelijk zal worden. We zullen die lieve kinderen hier missen. Daarna ook afscheid nemen van Juliet, onze gastvrouw. Na dit afscheid gaan we terug naar waar we onze eerste dagen verbleven, Accra. We gaan een nacht doorbrengen bij Tina en zaterdag gaan we nog een keer naar het toeristenmarktje om 's avonds het vliegtuig richting België te nemen.

Het afgelopen weekend hadden we een leuke tijd in Cape Coast. We vertelden al over het kasteel en het strand. Maar zondag zijn we ook in het Kakum National Park geweest. Het was de moeite om eens in de touwen boven de bomen te lopen en van het uitzicht te genieten. Gevolgd door een korte natuurwandeling in het park.

We hebben jullie trouwens nog geen infornatie gegeven over het Afrikaanse eten. Het is heel anders dan thuis. We probeerden al enkele plaatselijke gerechten maar ze vielen ons niet allemaal in de smaak, bijvoorbeeld kenkey. Wat we wel graag eten is jollofrice. Dit is rijst met een (licht) pikante soort tomatensaus.Ook rijstballen en fried rice vallen zeer in de smaak. 's Ochtends eten we altijd gebakken broodjes met een tas chocomelk. Ook fruit, zoals watermeloen, banaan, appelsien en ananas eten we regelmatig voor lunch. Juliet maakt ons soms ook lekkere pannenkoeken.

Zondagavond, bij terugkomst in Tarkwa, hebben we een wandeling doorheen het dorp gemaakt. Dit is altijd gezellig en grappig om te doen. Het is alsof er telkens een hele stoet achter ons loopt. Zo hadden we zondag ongeveer een dertigtal kinderen achter ons lopen. Ze vinden het leuk en uniek om blanken te zien waardoor ze dus meewandelen.

We hebben jullie ook nog een grappig weetje te vertellen over de ritten in de plaatselijke busjes, de trotros. We hebben een keer een ritje gehad waarbij de deur het opgegeven had. Men reed dus maar door zonder de deur, dat is hier geen probleem voor de politie. Ook het vervoeren van een geit in de koffer voor wel drie uur lang kan hier zonder problemen. Dit was vreemd om te zien maar wel grappig.

Tot slot hebben de kinderen op school bijna vakantie. Dat wil zeggen dat ze in de school een groot feest houden. Gisteren hebben de kinderen een hele dag gedanst. Ze maakte een grote cirkel en één voor één mochten de kinderen hier in het midden dansen. Rondom waren de kinderen ook aan het meedoen. Zonder schaamte en met veel plezier deden alle kinderen mee. Het was leuk om hun te zien dansen. Hun gevoel voor ritme is ongeloofelijk, daar kunnen wij nog veel van leren.

Nu zal het snel gaan tot we terug in Belgie zijn. We gaan hier nog genieten van onze laatste dagen in Ghana. Tot snel allemaal.

1. Sofie De Backer:
    17 augustus 2014
    Dag Jolien en Julie,

Met een beetje vertraging heb ik jullie blog gelezen.Ik ben blij en trots dat jullie jullie opleiding hebben kunnen bekronen met zo'n ervaring!
    Hopelijk kunnen jullie de indrukken die jullie opdeden binnenkort mee inzetten in een leuke job als pedagogisch coach.

Veel succes met de zoektocht daarnaar!
    Sofie